Jukun kanssa jahdissa. Aamulla - 13 astetta pakkasta, tyyntä, lunta 15-20 cm.
Samoille paikoille, kuin eilenkin. Yöllä oli jänis liikkununt ja kun läksin seurailemaan jälkiä loivaa rinnettä ylös jänis läksi pienen kuusen juurelta, kun potkaisin sitä. No eihän mulla vielä ollut edes panokset piipussa - en oo bruukannu pomppuun ampua
Kutsuin Jukun jäljelle jota läksi ääneti seuraamaan. Noin sadan metrin päästä alkoi ajo. Kello oli 9.40. Kuuntelin aikani ja läksin ajoa kohti - olin heittänyt repun autoon, on vain haitaksi näin talvella. Jänis pyörii tiheissä viseikoissa ja kun puissa lunta, ei sovi liikkumaan repun kanssa samasta ra'osta, kuin ilman reppua, tule lumet päälle. Toisaalta vaatetta päällä enempi, repun kantohihnat paksut -> ase ei nouse kohdalleen nopeassa laukauksessa ja tulee huti
Nyt puikkelehdin risujen välissä ja välillä kuuntelin ajoa, kerran näin jäniksen vilaukselta, en ampunut, odotin "toista kierrosta". Etsin parempaa/harvempaa ampumispaikkaa ja mielestäni löysin sellaisen juuri, kun ajo oli tulossa taas kohti. Näin jäniksen jo vähän kauempaa, ensin näytti menevän ohi, ei kääntyi takaisinpäin, käväisi kauempana ja kun koira oli "kääntöpaikalla", jänis hyppäsi kuusentakaa vajaan 10 metrin päähän ja jäi istumaan. Ammuin pääosuman ja ootin koiraa. Kello oli 11.14. Olin siirtänyt jänistä kolme metriä... Juku tuli haukulla aivan viimeiselle jäljelle ja jatkoi ääneti kutsusta huolimatta. Neljännellä kerralla pysähtyi jäljen loppuun ja katsoi minuun, nostin sille jäniksen nuuhkittavaksi, söi vähän suolepätkää ja läksi hakemaan uutta. Vein jäniksen autoon...
Juku tuli minun jälkiä autolle ja käveltiin parisataa metriä kauemmas ensimmäisestä ajosta, otti uuden ajon, joka pyöri ensin ajamattomassa maastossa, mutta siirtyi sitten vanhoille ajojäljille, jonne Juku hukkasi sen klo 13.00 aikoihin... annoin hakea, ei kuitenkaan saanut ylös tuntiin, niin huutelin koiran pois ja käveltiin autolle ja kotiin... pakkasta -11 astetta.