Tänään olis ollut pm-karsinnat, mutta itse peruin osallistumisen jo ennen ilmoittautumisajan loppua. Lapin koirat eivät päässeet näyttämään osaamistaan maastoihin, vaan inhimillinen tekijä - eläinsuojelu - otettiin käyttöön ja koirat arvottiin ensiviikonlopun pm -kisaan.
Syy: liian kova keli.
Itse menin Jukun kanssa metsään ja laskin pennun irti puoli kymmeneltä.
Hiljaista kävelyä noin kilometrin matka, ootin aina kun pentu näytti olevan jonkinlaisella jäljellä ja edettiin sitten kun jälkiä ei ollut.
Yhden vanhan taimiston haapa/kuusentaimi kulmasta Juku otti jäniksen hajun ja läksi seuraamaan sitä tosi mahtavasti, aivan jäljen päällä, ei rengastellut (isänsä tapa). Sadan metrin päässä kuului ensimmäiset varovaiset haukahdukset, sitten eteni ääneti melko kauas ja kirkas haukku alkoi aivan kuuluvuuden rajoilta.
Ajoa kesti 35-40 minuttia, sitten ajo tuli meidän menojäljelle ja Juku tuli minun jälkiä pitkin minun luokse.
Lähdettiin hiljakseen kävelemään takaisinpäin ja törmättiin - ehkä samaan - jänikseen ja nyt oli näkölähtö, voi sitä riemun kiljuntaa.
Ajo kesti 12 minuttia ja kuulin, kun jänis meni minusta ohi ja Juku muutaman minutin jäljessä antaen lyhyitä haukkusarjoja.
Kun koira tuli meidän jälkien päälle, se tuli minun luokse.
Oltiin oltu metsässä jo noin kolme tuntia, joten käveltiin hiljakseen autolle ja kotiin.
Koiran työskentely on hyvällä alulla - kunhan kelit paranee jatketaan harjoituksia. Ei punaista hangelle