Tahvonmäen koiruuksia

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ke Syys 01, 2021 11:41 pm

26.8. käytiin Simon ampumaradalla vähän harjoittelemassa.

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » To Syys 02, 2021 9:40 pm

Masin manssa makkaranpaistossa

klikkaa kuvaa

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » To Syys 02, 2021 10:10 pm

Karttu sai kiinni poikajäniksen kun käytiin harjoittelemassa. Annoin siitä osan Masille. Ei kauaa mennyt kun toinen kylki ja takajalka oli syöty :D


klikkaa kuvaa

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Syys 06, 2021 9:57 pm

Tänään nyljin Kartun perjantaina ajaman jäniksen. Oli '"hankipoikanen", oikein hyvin kulki melkein neljä tuntia, sit tuli kopiksi.
Annoin pään ja nahan Kartulle ja Masille (samassa tarhassa), mkun Karttu olli syönyt pään, meinasi ottaa nahan pennulta, ei onnistunu, Masi laittoi hanttiin ja piti nahan itsellään :D - että luonnetta on.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ti Syys 07, 2021 10:06 pm

Masin kanssa käytiin aamupäivällä Tynnyrikummun soramontulla kohdistamassa pienoiskivääriä. Masi kierteli kivikasoja ja reunan pajupuskia minun ampuessa.
Ei se mitään vielä löytänyt, mutta lenkki laajenee pikkuhiljaa ja poissa oloajat pitenee, siitä se alkaa.

Ei oo laukauksista moksiskaa, vieressä istu ja pää kallellaan kuunteli kun kimmokkeet hiekkakasassa surahteli.
Ei tullut osumat vielä kohilleen, kiikarin korkeussäätövara loppui ja kasa jäi 8 cm alas. kasat oli kyllä pieniä - kolmen laukauksen sarjat 1 cm hajonnalla 60 metrin matkalla.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ti Syys 28, 2021 9:03 pm

Tässä 230921 reissu Masin kanssa ja tässä tulos.

Kuva





Tänään ulkoiltiin Masin kanssa melkein viisi tuntia. Kolmessa maastossa käytiin etsimässä jäniksiä yhdessä, ei löytynyt. Toisessa maastossa Masi kyllä merkkasi, että jotain mielenkiintoisia hajuja on, mutta yhdessäkään yrittämälle ei saatu jänistä liikkeelle. Sit paisteltiin makkarat ja Masi istui ja ootti makupaloja. Vielä käytiin kokeilemassa kolmannessa paikassa, mutta Masi ei maerkannut mitään, niin autolle ja kotia.
Minä kävelin hiljakseen neljä ja puoli km. Masin kilsoja en tiijä, kun oli Ultra Point piippari vaan kaulassa.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Loka 01, 2021 9:30 pm

Tänään ulkoiltiin Masin ja Myryn kanssa melkein kuusi ja puoli tuntia. Ilma oli pilvinen ja jotenkin kostea, ei kuitenkaan satanut. Lämpötila aamulla yhdeksän aikaan +5 astetta ja iltapäivällä kun lopeteltiin +9 astetta.
Kävelin koirien kanssa kuusi ja puoli kilometriä kahdessa paikkaa. Ensimmäisestä paikasta Myry ajeli lentoon pyitä ja pari metsoa vanhalta aukolta. Lensivät kuitenkin niin kaukana, ettei mitään mahdollisuutta saada pudotusta. Kiertelin kuitenkin metsojen oletettuun laskeutumis paikkaan, vanhaan kuusikkoon, ei löydetty uudelleen ja palasin autolle ja vaihdettiin paikkaa.
Sieltäkin löytyi muutama pyy, ei muuta. Masi meni aina muutaman minutin Myryn mukana, palasi sitten minun luo. Myry teki parhaillaan 300 metrin hakulenkkejä ja aina siellä oli välillä syheröä ja muutama haukahdus. Eivät linnut tulleen minun luo ja jäniksiä ei tällä reissulla löytynyt.

Iltapäivällä tein kynsitulet ja paistoin makkarat

Kuva

koirat piti kanssa lepotaukoa.

Kuva


Makkaransyönnin jälkeen keräsin sankon puolukoita ja nyt illalla tein niistä mehua.
Nyt on n 10 litraa puolukkamehua (eiliset ja tämänpäiväiset mehut)

Masi tykkäsi syödä puolukoita ( samoin aiemmin mustikoita), söi mättäästä suoraan ja sitte lopuksi minun sankosta :D

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Loka 04, 2021 5:59 pm

Tänään oli ikävämpi tehtävä, Pentti soitti aamulla ja kertoi, että Reetta ei syö ja katselee, että hänen päivänsä on tullut täyteen.
Niinpä kävin ensin itse tarkastuksella LPKS:ssa ja tarkastuksen jälkeen jatkoin Simoon. Pentti oli kaivanut valmiiksi montun tontin reunalle,missä oli pari aiempaa koiraa haudattuna. Siihen montun reunalle talutti Reetan... antoi hihnan minulle. Tein nopeasti homman - niskalaukaus ja varmistus korvan juuresta vastakkaiseen silmään. Pienoiskiväärillä (.22 lr).

"Kävin tänään lopettamassa hyvän ystäväni Pentti P:n suomenajokoiran Tahvonmäen Reetan FIN27000/08, s. 25.3.2008 - 4.10.2021. (13v 7 kk 21 pvää)
R.I.P. jälkeläiset ja velipoika xx Tahvonmäen Piki jatkaa sukuasi. Olit erinomainen koira, vaikka koetulokset ei sitä kerrokkaan."
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Loka 22, 2021 10:39 pm

Toinen päivä lumisateen jälkeen. Masin kanssa kierreltiin metsäautoteitä, josko olis jänis liiikkunet, ei ollut.
Kavelin kahdessa paikassa noin kolmen kilometrin lenkit, ei ollut jänis liikkunut sielläkään, ei risukoissa, eikä kuusikoissa.
Risukoissa oli pyyn jälkiä, ei Masi ollut niistä kiinnostunut.
Kuusikossa se tutki kuusen juuria, yhdessä kohtaa näytti siltä, että on jonkinlaiset hajut,palasi aina saman kuusen juurelle, siinä oli mustikan ja puolukan varpuja, ei kuitenkaan löydetty mitään.
Käveltiin autolle ja tehtiin makkaranuotio, syötiin makkarat ja ajeltiin kotiin.

Vaihdoin portteriin talvirenkaatt, pääsee silläkin mettäautoteillä liikkeelle.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » La Loka 30, 2021 8:59 pm

Masin kanssa käytiin etsimässä ajettavia. Ilma kostean sumuinen, lämpötila iltapäivällä + 6 . Heikko tuuli. Ajelin ensin Riukkamaan tien päähän, alkupäässä oli Ponsse ollut viikolla hommissa ja tienvarressa oli muutama sata kuutiota kuusi-, mänty- ja koivu- ja haapatukkeja ja propseja. Tienpäässä oli vaan hirvitorni. Koira haki siinä 50 metrin säteellä jokapuolella , ei löytänyt mitään. En minäkään nähnyt jäniksenjälkiä, kävin parisataa metriä kävelemässä kaatopaikallepäin.
Annoin hakea ja itse katselin autolla , kun korpit lensivät ympärillä. Eivät tulleet ampumaetäisyydelle. (Ovat minusta pahempia pienriistan tuholaisia, kun ketut, syövät jäniksenpoikaset ja linnunpoikaset.)

Vaihdettiin paikkaa yhdelle soramontulle. Läksin itsekin kävelemään metsään. Oli sulan aikaan tehty sielläkin ensiharvennut, varmaan sama ponsse.

Vanhoja jäniksen syöntipaikkoja oli paljon, koivun latvavesat ja haapavesat oli kaluttu puhtaiksi ja papanoita oli "kourakaupalla". Haettiin vanhoja levinneitä jälkiä pitkin melkein koko hakkuualue, ei kuitenkaan saatu jäniksiä liikkeelle. Masi kyllä seurasi kuumottavia jälkiä aina jopa kolmensadan metrin päähän, mutta palasi sitten minun luo. Ilma oli niin kostea, vaikka vettä ei satanutkaan niin vaatteet kastuivat kosteasta sumusta ja puista tippuvasta vedestä. Puoli neljän aikaan minä luovutin, olin kävellyt 3,6 km. Tultiin autolle, Masille pikku maistiaiset , minä join teen loput ja ajeltiin kotiin.

KuvaKuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Marras 08, 2021 8:58 pm

Masin kanssa metsään. Pakkasta klo 8.00 -11 astetta, lunta tasaisesti sentin verran, tyyni, aurinkoinen. Ensimmäisen paikan oli jo joku "valloittanut", oltiin vasta kymmenen silmässä liikkeellä.
Toinen paikka oli tyhjä. Karttu on siellä ajellut parhaillaan kymmenen tunnin ajoja, usealla näköhavainnolle. Varmaan kahdesti ollut sama jänis ajossa, kiemurat ainakin samoja. Oon jättänyt juoksemaan ihan pennulle treenijänikseksi, pyörii niin hyvin.
Eilen samassa maastossa oli kaksi hirvikoiraa ja pari passimiestä, toinen oli nainen.
Vaihdoin eilen paikkaa, niin Karttu otti ketun ajoon, tarkistin jäljet.
Nyt käveltiin kolme tuntia Masin kanssa kumparetta ympäri, viimeisen tunnin seisoin melkein samoilla jalanjäljillä, Masilla oli yritystä, kun löydettiin vanhat jäniksenjäljet. Seisoin nuolen osoittamassa paikassa, koira haki max 200 metriä, ei vaan löytynyt. No jokakerta rinki laajenee, nuotiolta ei lähde kauas.
Kunhan tulee lisää lunta niin kyllä se sitten potkitaan porukalla ylös.

KuvaKuvaKuva

Kuva

Masi

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ke Marras 10, 2021 5:22 pm

Masin kanssa jahtimailla. Käytiin kahdessa paikassa, molemmissa oli iltayön jälki, lumisateen jälkeen tehty.
Ilma oli pilvinen, +3 astetta lämmintä, tyyni. Linta reilu viisi sennttimetriä muualla paitsi kuusikoissa, siellä oli vihreät marjanvarvut ja jälkiä ei näkynyt.
Seurailin kummassakin paikassa jälkiä, syönnöksillä Masi merkkasi ja eteni jälkeä pitkin, mutta ei osannut vielä jatkaa syönnökseltä eteenpäin. Niinpä jänis jäi löytymättä tälläkin kertaa. Minä kävelin 5,7 km koiran mukana.

KuvaKuvaKuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Marras 19, 2021 6:06 pm

Masin kanssa ulkoilemassa. Muutama aste pakkasen puolella, tyyni aurinkoinen aamu. Yöllä lätäköt ja pikkupurot jäätyneet ja aukoilla heinänkorret ja varvut jäässä.NS. karppakeli.
Pennun kanssa voi tämmöiselläkin kelillä käydä tutustumassa jahtimaastoihin. Mitään ei löydetty, kierrettiin Ahvenviita ympäri, yhdessä paikassa merkkasi ja haki ihan tosissaan, ei kuitenkaan löytynyt.
Huomenna uusiksi, kun siirrettiin Tracker-ajoja joulukuun loppuun. Puolet ilmoittautuneista oli perunut tulonsa.
Jospa joulukuussa olis kelit paremmat.


KuvaKuvaKuva

Tämän päivän nuotio

Kuva
Klikkaa kuvaa...Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » La Marras 20, 2021 7:29 pm

Sää puolipilvinen, -5 astetta, pientä tuulta. Metsässä karppaleli, lätäköt jäässä ja jängällä sammalikko kantoi meikäläisen.
Masin kanssa kierrettiin kuiten Pikkupetäjämaa ristiin rastiin. Käytiin pellolla katsomassa, ei syönnöksiä. Yhdessä kohtaa löydettiin jäätyneet papanat. Ei saatru potkittua jänistä liikkeellekolmen kilometrin lenkillä. Sit vaihdettiin vähän paikkaa, ja kierrettiin vanha kuusikko ja 10-15 v vanha petäjäntaimisto. Ei jänishavaintoja.

Vielä kolmannessa paikassa Masi haeskeli lähituntumasta, kun paistelin makkarat. Yksi lenkkeilijä tuli sinne Malinoussin kanssa, eipä muuta kerrottavaa.

KuvaKuva
KuvaKuva

Kuva

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Tahvonmäen koiruuksia

ViestiKirjoittaja Kalevi » Su Marras 21, 2021 8:19 pm

Sää aurinkoinen, -6 astetta pakkasta, heikkoa tuulta. Masin ja Myryn kanssa maastossa. Ajattelin, josko porukassa saisivat jäniksen liikkeelle. Kahdessa paikassa yritettiin, eivät saaneet. No tuli kuitenkin liikuttua, minä vähän yli 4 km, Masi 17 km ja Myry 20 km.

KuvaKuvaKuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Ryhmä 6 Ajavat ja jäljestävät koirat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron