Sujuva-ajoisia koiria

Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ke Loka 31, 2012 12:09 am

Laitanpa tähän muutamia koiria, joille on/on ollut ominaista poikkeuksellinen sujuva-ajoisuus.
Omista koirista sujuva-ajoisin oli xxx Jaakonpuron Juksu, kolmivuotiaana se oli varma ajuri, kelillä, kuin kelillä. Alkusyksyn lämpimät, kuivat kelit oli ehkä sen parhaita ajokelejä. Vesisade oli tosi hankala. Lumikelillä ajo oli keskinkertaista.
Nyt viime vuosina oon kuunnellut samanlaisia ajureita mm. xx Hakatien Rico, tosi mukavaa kuunneltavaa, rauhallinen, järkevä, rengastaa hukat niin pienellä renkaalla, ettei jänis joudu hukkaan. Erinomainen ääni.
Aivan samanlainen ajotyyli ja nopeus on xx Jänesharava Miskanvikalla. Rauhallinen ajotyyli, pienialainen hukkatuöskentely, erinomainen ääni.
Olin Pohjan lohkossa sunnuntaina tuomarina samanlaisen ajotyylin omaavalle nartulle, Jahti-Kallen Namulle. Nopea ylösottaja, nuori koira, lumen ykköstä vaille käyttövalio. Hyvin riitti "paukut" vielä toisenakin päivänä, vaikka oli syksyn vaikeimpia kelejä.
Kaikilla kolmella on samanlainen melko jälkitarkka, hyvin etenevä ajotyyli.
Kilvassa kuulin sujuva-ajoista koiraa Korpilehdon Kiira vaikealla kelillä lähes kaksi täyttä.
Lisää, kun tulee mieleen :)

Semmoinen uros ku AriAlin Arttu, vähän tiukka, erinomainen ääni, urosta sais tulla hiukka enempi, "paukut" kohillaan... miellyttävä kokemus, olin tuomarina CitySport ajoissa ...

Oon tuossa kuunnellut parina päivänä xx Haukka-ahon Viiviä jahtitilanteessa, erinomainen ja komeaääninen narttu. Vahinko, että Martti ei päässyt tänä vuonna KILPAan Viivillä. Parhaita narttuja, mitä oon kuunnellut.

Olin tuomarina 24.2. nuorelle koiralle Ajolumen Nappi. Jäi tosi hyvä kuva koirasta. Gepsin mukaan erittäin pienialainen hukkatyöskentely -> pitkien ajojen koira. ja ulkonäköäkin riittävästi :D
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Joulu 13, 2013 1:15 am

Tänään olin xx Karsikkokankaan Iitalla jahdissa. Haki vajaan tunnin ja ajoi tällaisella osin hanki, osin paljaalla ( vanhoissa kuusikoissa ei juurikaan lunta) 4,5 tuntia yhdellä alussa olleella noin 15 min hukalla, loput oli max kolmen minutin katkoja. Lie ollut hyvin treenattu kenneljänis, kulki ojanpohjia ja ojanvarsirisukoita ja muitakin risukoita hyväksikäyttäen. Lenkki oli yli kaks ja puoli kilometriä pitkä ja meni niin mukavasti, että kuultiin ajo 1.4 kilometriin hyvin. Pimeys lopetti jahdin, soitin torvella koiran autolle. En oo kuullut koetilanteissa noin sujuvaa ajoa yhdeltäkään koiralta tälle kaudelle...
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » La Joulu 28, 2013 7:25 pm

Kuuntelin xx Välikorven Hönttiä 21.12. Ajoi kaksi täyttä, pisin katko oli 4 min 54 sekunttia ryhmätuömarin mukaan :lol: Ajo oli sujuvaa ja mukavaa kuunnella. Luminen metsä vain haittasi jonkinverran kuuluvaisuutta.
Viime vuonna Höntti osallistui Tuulivoima ajoihin Simossa ja voitti ne XX Hakatien Rico tuli toiseksi, nyt Rico voitti Merilapin ajot ja Höntti tuli toiseksi. Kovia koiria molemmat, molemmille oon ollut tuomarina :lol:

Kuuntelin Hönttiä 31.12. viisi ja puoli tuntia koira ajeli sekä koiraa, että jänistä kantavalla hangella. Oli mukavan kuuloista menoa. Hukkiakin oli, mutta aina "kaivoi" jäniksen uudelleen liikkeelle. Ei jäänyt punaista hangelle ja olis jatkanut pitempäänkin, mutta onneksi olin niin lähellä koiraa, että pimeässäkin uskoi minun "paikka" komentoa ja sain koiran kytketyksi... :lol:
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ke Helmi 12, 2014 10:03 pm

Pitää laittaa yksi oma kasvatti tänne. Loukonpuron Tatti. Varsinkin nyt lumikeleillä ajot olleet sujuvia. On isänsä kopio. Tänään haki 42 minuttia ja ajoi vajaan kolmen minutin katkoilla(niitäkään ei ollut monta) neljä ja puoli tuntia putkeen (otin kiinni tieltä, ettei käy kun viime sunnuntaina , ajoi 14 tuntia putkeen muutamalla lyhyellä hukalla). Näköhavaintoja oli kuusi ja aina alle kahdessa minutissa. Moniääninen lievästi urospainotteinen haukku, 100-110 kertaa minutissa. Nopeus tänään yli viisi km/h. Tosi mukavaa kuultavaa...
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Loka 17, 2014 7:01 pm

Tälle kaudelle ei oo sattunut yhtään sujuva-ajoista koiraa kokeissa eteen. Jahdissakin ajot on jäänyt alle tunnin pyrähdyksiin (kaikilla neljällä eri koiralla, joita on ollut mukana).
Yksi tosi hyvä tieajuri on ollut jahdissa, ajaat tiet ku vettä vaan, metsässä saisi hakea hukkaa pienemmältä alalta. Tatti ollut hidas ottamaan ylös, ei tahdo riittää hakuaika toiselle erälle.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ti Loka 21, 2014 7:59 pm

Tänään sain olla Tahvonmäen Pikin omistajien vieraana ja kuunnella rehellistä ja todella sujuva-ajoista koiraa. Piki sai jäniksen liikkeelle vähän yli yhdeksän Tervolan kohtuullisissa jänismaastoissa ja ajeli ensimmäiset kaksi tuntia kahdella tai kolmella yhden minutin katkolla.
Oli kuin olisin kuunnellut sen isää Jaakonpuron Juksua, niin oli ajo sujuvaa ja ääneltäänkin samanlaista.

Jänis kävi minun auton luona kääntymässä reilun tunnin ajon jälkeen, kulki tietä noin 600 metriä. Piki tuli tielle yhdeksän minuttia jäljessä, laittoi naaman kiinni, teki pikku renkaan ja tuli täydellä ajolla siihen, missa jänis vaihtoi raidetta, palasi 10 metriä takaisinpäin viereistä raidetta ja hyppäsi metsään. En ole pitkilleen nähnyt niin jälkitarkkaa estetyöskentelyä, Piki lopetti haukun jäljen päähän, meni toista raidetta ääneti siihen, mistä jänis meni metsään ja ajo jatkui täysillä.

Kahden tunnin jälkeen ajo siirtyi 1,5 km lähtöpaikastaan ja siihen alkoi tulla lyhyitä katkoja ja pari hukanpoikasta turvetyömaan ja vanhan soramontun luona. Jänis käytti myös paljon teitä.
Seuraavat tunnit olivat hiukan ensimmäisiä paria tuntia katkonaisempia, katkoja tuli jonkinverran, mutta ei "reikää".

Jahti lopetettiin poikien tekemään tervastuliin noin varttia vaille kolme. Jouko kävi sanomassa Pikille tiehukalla, että "kyllä se riittää tällepäivälle" ja tuli koiran kanssa koiraa kytkemättä nuotiolle, jossa poristiin päivän tapahtumat ja paisteltiin makkarat, juotiin porokahvit ja me Pentin (pikin kasvattaja) kanssa lähdettiin ajelemaan kohti Simoa ja Torniota.

Se jänis jäi juoksemaan (kun minä en sitä ampunut, sain siitä vähän nuhteita :D ). No minähän meninkin kuuntelemaan millai mm. 98.00 pistettä CitySport ajoissa ajanut koira ajaa, hyvin ajoi ja huomenna jatkaa...

Kiitos mukavasta jahtipäivästä kaikille mukana olleille.
Vahinko, että kuva päivänsankarista jäi ottamatta siinä kaikkien jahtijuttujen lomassa. :(
Laitetaan kesällinen kuva :-)
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Marras 03, 2014 6:48 pm

Tänään kuuntelin tosi sujuva-ajoista ja erinomaista haukkua monta tuntia, kun Liisa K:n Lehtirinteen Poku päästeli menemään. Ilma oli kaksi astetta lämpimän puolella ja toissayönä satanut lumi oli jo aamulla melkein sulanut pois.
Ei ollut kun katkoja, kolme kertaa jänis tuli meitä kohti aivan jalkoihin. Tietäkin ajoi noin 600 m, auto ajoi jäniksen ja koiran välistä, siinä tuli yli puolentunnin hukka.
Jeremias jäljitti jänistä ja taisi päästä melko lähelle, kun jänis tuli neljännen kerran tien yli, samalla alkio Poku haukkua ja tuli aivan jälkitarkasti samasta paikkaa.
Ajo jatkui vielä puolisen tuntia, kunnes tuli minun kohdalle ja poks.

Kiitos Liisalle ja Jeremiakselle mukavasta jahtireissusta :D
Kuva

Kuva

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Marras 14, 2014 3:16 pm

Toissapäivänä kuuntelin omaa kasvattia Jouni R:n Loukonpuron Kerttua.
Kuva

Haki 25 min ja ajoi tasan kolme tuntia vaikeassa maastossa. Jänis käytty melko tuoreita ojanpohjia aina siinä missä oli jäätä, nousi penkalle, juoksi siinä 50 m ja hyppäsi toiselle puolen. teki pikku lenkin metsässä ja palasi takaisin ojalle...
Jängillä oleva rahkasammal kantoi jänistä, ei koiraa, sinne jäi koiranjäljistä reikiä, samoin jänis käytti hirvenpolkuja ja vanhoja ajouria, vain korvat ja vähän selkää vilahteli silloin tällöin.
Kolmen tunnin päästä tuli yhtä ojanpohjaa monta sataa metriä ja jatkoi sitten ajouraa pitkin minua kohti, ammuin kuusentaimenen oksien läpi, niin näyti ettei kuollut, piti "paikata".
Kuva
Kuva



Kerttu oli kolme minuttia jäljessä. Ajossa ei ollut yhtään hukkaa, vain lyhyitä katkoja, on tosi pienialainen hukkatyöskentely.

Keli oli karkea, -5 astetta, ojat jäässä samoin jängät.
Hakunopeus oli alle viisi km/h, haku- ja ajonopeuskeskiarvo oli Garminissa 8.87 km/h.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Su Loka 18, 2015 10:54 am

Eilen oltiin täsmälleen samassa paikkaa ,uin edellisessä kuvassakin. Porukka vaan oli nuorempaa. Liisa K, Jeremias K (17) Pauli H (13), Sampo K (12) . Koirana sujuva-ajoinen Lehtirinteen Poku. Irtilasku noin klo 8.45, haki noin 30 minuttia lievästi herätellen ja ajo läksi 1,2 km päästä. Ajeli sitä komealla haukulla ilman hukkia vähän toista tuntia, kunnes tuli Paulia ja minua kohti tietäpitkin, hyppäsi noin 80 metrin päästä tieltä. Pauli meni ensimmäiselle metsäojalle ja sitä pitkin jänis aikoi ohittaa meidät. Paulin tarkka riistalaukaus päähän päätti jänösen juoksun.

Sitten paisteltiin makkarat ja Pontus hakemaann uutta jänistä. Tarkoitus oli ajattaa toinen erä harjoitusta naisten Kilpaa varten ja Liisa veti viivaa (ollut vähän tuomarina. Kahdesta paikkaa haetettiin, aina pyrki menemään jo ajetulle jäljelle.
Siirryttiin autolla "puhtaalle pöydälle" parin tunnin hakemisen jälkeen ja koira irti.
Haki vajaan puoli tuntia edelleenkin lievästi herätellen ja sitten "pers'lähtö".
On sitä (Pokua) mukava kuunnelle, neljä ja puoli tuntia ajoi hyvässä tuntumassa, näköhavainnot alle kaksi minuttia, kunnes jänis jäi Sampon luo lymöön ja koira nappasi sen kiinni lähtöloikkaan.
Muutamassa minutissa se jäykistyi aivan tönköksi.
Viimeiset teet ja kahvit ja kotiin. Oli mukavaa seuraa ja Pokun ajo oli yksi tämänsyksyn parhaita, mitä olen kuullut.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Loka 19, 2015 11:39 pm

Lerhtirinteen Poku osaa ajaa myös kettua. Siitä näyte 290915 :lol:
KuvaKuva]Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Su Marras 29, 2015 3:25 am

Tänään Simossa antamassa ajonäyte ehkä tulevalle morsiamelle. Toisessa erässä ääntä tuli melkein kympin edestä, muutkin koiran ominaisuudet tuli selväksi. Suht sujuvat ajot - pelkillä katkoilla< - erinomaisella haukulla ja ajon sujuvuudella. Erinomainen koira... Eka jäniksen ampui Pentti ( kolmea luukautta vaille 80 v), toisen ammuin minä - huono osuma toinen etujalka katkesi, juoksi vielä puoli tuntia kolmella jalalla... Sit Poku otti kiinnni, ei tappanu, minä juoksin ja tapoin.

Kuva
Kuva


Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Helmi 12, 2016 10:07 pm

Tämmöistä ajoa kuulu eilen... Lehtirinteen Poku lataus kestää jonkin aikaa...
Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Su Tammi 15, 2017 9:20 pm

Eilen kuuntelin Iitaa pari tuntia (laitoin Iitan autoon kun meni ajot päällekkäin), sitten Lehtirinteen Pokua kolme tuntia. On se (Poku) kone. varttia vaille neljä Liisa otti Pokun ajosta kiinni,( jänis meni minusta 84 m päästä tien yli, ei ollut hukkaa ajossa) koira vajaa kolme minuttia jäljessä, haki tunnin ja ajoi reilun kaksi tuntia.
Jänis kävi minun luona kahdesti, lähimmillään 18 m, en nähnyt :-( Harvassa on noin sujuva-ajoisia koiria... Garminiin tuli 16,3 km nopeus 5.00 km/h.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Su Helmi 26, 2017 12:05 am

Tänään Liisan, Sampon ja Pokun kanssa Susivaarassa. Ilma oli aurinkoinen, melkein tyyni, pakkasta -10 astetta. Jälkiä ei ollut ollenkaan. Laskettiin hakemaan noin klo 10.10 ja otti ajon parinsadan metrin päästä. Ajeli jänistä klo 13.15 asti ilman hukkia, sitten noin 6 min hukka. Kaikkiaan oli vain kolme hukkaa. Näköhavaintoja minulla oli neljäpisimmillään 267m lyhimmillään 18 m, Oli tulossa kopiksi,koira oli vielä menossa vastakkaiseen suuntaa, eroa koiraan noin 250 m.
neljästi jänis kävi ampumaetäisyydellä, mutta en vaan nähnyt tiheässä kuusikossa/ risukossa. Yhden hakkuuaukea ylitti minun rinnalla 120 m etäisyydellä, lumi vaan tuprusi, ei juuri jäniksestä mitään näkynyt. Sampoajeli muutamaa linjaa pitkin "polkuja" jänikselle, meni yli, ei kulkenut metriäkään kelkanuraa pitkin, eikä kyllä jo ajettua jälkeäkään. Aivan lopussa kulki vajaan sata metriä jo ajettua polkua... jänis jäi juoksemaan...

Kuva
Kuva
Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Sujuva-ajoisia koiria

ViestiKirjoittaja Kalevi » Su Joulu 03, 2017 11:01 pm

Pitää laittaa yksi huippu-uros... viime torstaina oltiin Hannun kanssa samoilla seuduin ku oon käynyt koko syksyn (tornion kaupungin pohjoisosassa, siellä normaali erämaajäniskanta). xx Patopojan Mortti haki 22 min ja ajoi 11 tuntia. Ei juuri ollut hukkia, katkoja kylläkin. Saatiin koiran pois kilsan päästä irtilaskupaikalta. Käytiin passaamassa jänistä kolmensadan metrin päässä useasti menneellä ajouralla, mut lumisessa risukossa näköhavainnot oli niin lyhyitä, että jätin ampumatta. Matka olis ollut passeli -25-35 m - mutta rektiokyky ei ollut riittävä. Mortti veti ensimmäiset kahdeksan tuntia erinomaisella haukulla, mutta sit jänis sai etumatkaa liikaa, niin ajo huononi. Siirtyi meistä yli puolen kilsan päähän... eipä sitä viittiny 40 -50 cm lumessa lähteä seuraamaan.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Seuraava

Paluu Ryhmä 6 Ajavat ja jäljestävät koirat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron