Tämä vuosi oli sorsajahti/marjastusmielessä aiempien toisinto; paitsi, että linnut oli tyhjentäneet lähes kaikki pensaat ja sorsia tuli vain neljä tavia Mikon ampumana, nekin iltalennoilla. Minulla aloituksessa vain kaksi paikkaa, osui, mutta lensi viereiselle passille, joka tiputti ne. Päivällä vain kaksi "tuhannen taalan paikkaa", kumpikin putosi, mutta ei löytyneet.
Syy - sehän pitää aina mainita - oli, että kuvittelin rinnakkaispiippuisen baikalin oikeanpuoleisen piipun suppeaksi ja vasemman puolikkaaksi. Niinpä laitoin panokset "ristiin", karkeamman oikeaan piippuun ja tiheämmän vasempaan. lopputulos oli, että molemmat panokset osuivat, mutta eivät tappaneet, lensivät parisataa metriä ja putosivat sellaiseen ruohikkoon, että koiratkaan ei niitä sieltä löytäneet.
Perjantaina saaressa makkaraa paistellessa Mikko heitteli minun baikkalia poskelle ja sanoi sen käyvän hyvin (olen muotoillut sen "sianselkätukiksi" ja muutenkin siromman näköiseksi. Se on minun "käsintehty Holland & Holland").
Annoin kaksi tiheää panosta ja vein litran lähdevesipullon kivelle noin 30 metrin päähän. Mikko ampui yhden panoksen katkaisi haulikon ja sanoi "etuliipasimella lähtee oikea putki
"
Pullo oli täynnä reikiä noin tuuman hajoituksella, eli JOS panokset olisivat olleet toisinpäin, OLISIN saanut molemmat "tuhannen taalan paikat", eli lapasorsan ja sinikon
jossittelua... ( jos koira ei aja, sillä on anaalit tukossa... sanoi mikko
)
Mehuja tuli sopivasti, kun kävin keräämässä sateessa kaverin viinimarjapensaatkin
Nämä jäi kyllä poimimatta, tyrnit olis ollut poikaa, mut sorsastus kutsui...
Heinäsorsat ja haapanat hävisivät aloituksen jälkeen jonnekkin ja niitä ei löytynyt perjantaihin saakka ei aamu-/iltalennolla, kuin päivän kierroksellakaan. Vettäkin sateli puolet ajasta, se ei niinkään haitannut, mutta lintujen vähyys askarrutti.
Eka päivän iltalennolla ampuivet lahden toisella puolen "niin vimmatusti", kai ne tiputti silloin suurinnan osan lahdella aloituksessa olleista noin 200 sorsasta.
Raanakoitakaan ei aaamulla ja päiväkierroksilla saarten kaislikoista löytynyt yhtään, vaikka koirat kyllä mielestäni tekivät hyvää työtä.
No vuodet eivät oo veljeksiä - missään suhteessa, täällä pohjoisessa oli tosi hyvä lintuvuosi, kaveri laittoi tiputetuja saaliita aina tavista, heinäsorsasta, jouhisorsasta merihanheen. Joskus näinkin. Meilla - minulla ja Mikolla huonoin vuosi saaliin kannalta "miesmuistiin"
Muuten reissu oli "hintansa väärti"
"Varkauden kaverille"; jahtimielessä et hävinnyt mitään, kun vaihdoit jahtireissun "Seisakkitöihin", sorsat hävisi totaalisesti, eikä lahella ollut yhtään kunnon iltalentoa, muuten olis ollut mukava porista ja saunoa
Kuvat myöhemmin...
Tästä se aina alkaa, vene vesille, Mikko vie sen kotirantaan.
ja tähän se sit loppuu...