Sorsajahti 2010 ... torstaina 19.8. olin pakannut transportterin valmiiksi, kun Mikko tulee Helsingistä uuden koiransa kanssa, soitti kolmelta(15.00) oleensa kotona, sovittiin, että kuudelta(18.00) lähdetään meiltä ajelemaan kohti Viinijärven Matkalahtea - joka on "rankattu" muutaman kerran Suomen kolmen parhaan sorsastuspaikan joukkoon - ja niin tehtiin. Poliiseilla oli tehoratsia ja niitä "pyöri jaloissa" yhdeksän autoa. Vielä 6 km ennen mökkiä klo 23.30 sain puhaltaa. Hyvä, että ovat aktiivisia
Perjantaiaamuna käytiin ostamassa viimeiset tarvikkeet, ruuat ja luvat ja sitten rantaan. Olin vienyt perämoottorin kolme viikkoa sitten huollettavaksi ja huoltokaveri soitti juuri, kun olin ehtinyt rantaan, no kävelin takaisin ja hain moottorin mökille ja takaisin rantaan. Juuri sopivasti aloitukseen, oottamisaika jäi varttituntiin.
Aloituskuri piti hyvin, ensimmäiset laukaukset kuuluivat niementakaa minuttia vaille 12.00. Sitten nousi se joka vuosi odotettu "matto" lahdenpohjasta ja kiersi heinikon ja avoveden rajaa ympyrää. Minä ammuin koko reissun suuriman heinäsorsan neljä minuttia yli 12.00.
Mikkokin näytti pudottavan sorsan, jonka Neri mallikkaasti haki. Ilma oli aurinkoinen, tyyni ja lämmintä oli +20 astetta. Sorsat nousivat 100-150 metriin ja minun oli turha yrittääkkään minkäänlaisilla panoksilla. Ihmettelin yhden porukan tiputuksia lähes sataan metriin... Ensimmäisen tunnin aikana lahdella tippui yli 40 sorsaa näköetäisyydellä ja suurin osa näytti olevan heinä- tai lapasorsia. Meillä ei ollut "tuuria" ja sitten tuli se hiljainen hetki, jonka aikana on käyty mökillä syömässä ja lämmittämässä saunaa illaksi valmiiksi - niin nytkin. Kaivo oli lähes kuiva, joten saunavedet piti käydä tonkalla järvestä. Sitten takaisin iltalennolle. Lento oli tosi hyvä ja tiputuksia tuli enempi kuin aloituksessa. Mullakin oli tuuri kohdallaan
(joku parempi ampuja olis siitä paikasta tiputtanut lähes kaksikymmentä sorsaa... en oo käynyt kiekkoradalla enää moneen vuoteen). Kymmenen jälkeen lähdettiin takaisin mökille ja saunomaan, kertailtiin vähän päivän tapahtumia parin "yömyssyn" kanssa ja sitten nukkumaan.
Mikolla oli nouseva flunssa päällä ja aamulento vähän venähti, mutta onneksi Neri hoiti hommansa erinomaaisen mallikkaasti ja saatiin muutama raanakko keräiltyä pois, samoin pari pomppua. Vaikka oli pilvinen lauantaipäivä, porukkaa ei juurikaan ollut
Edellisenä päivänä oli käytetty mm Remingtonin magnumia 1050bar(ei ihme, jos sorsat tippuivat)
Kierreltiin samaa noin 6-7- km lenkkiä, kuin aiempinakin vuosina, aina jompikumpi pääsi ampumaan. palattiin iltalennolle kotirantaan - lento oli huono, minulle ei tullut yhtään "paikkaa". Mikko pudotti pari, toinen katosi koirasta huolimatta - sekin alkoi väsyä. Lähdettiin saunomaan ja puhdistettiin saalis.
Sunnuntaiaamuna sama kuvio, molemmat sai saalista... "tupsukoilta" tullessa vesisateessa ammuin kahdesti ohi ns. "tuhannen taalan paikalta" noin 30:stä metristä pomppuun ja toisen sivulentoon ja vielä heinäsorsaa
Vettä tuli senverran, että kuivaa oli vain pers' reiän ympärillä
Kun moottorikaan ei pelannut kuin 50 metriä, toin veneen ja moottorin mökille talviteloille, pitää moottori viedä takaisin huollettavaksi
toimii sitten ensikesänä... Siivottiin mökki ja käytiin saunassa juteltiin mukavia ja vakaviakin asioita - nukkumaan, aamulla loppusiivous ja matkalle, saalista toistakymmentä heinä-/lapasorsaa, kohtuullinen saalis olosuhteisiin/ampumataitoon ja kuntoon nähden.
klo 14.15 kotona jälleen ja Rollen kanssa metsään katsomaan onko pupuja
oli niitä