Tarkistin tutkapannan ja laskin Juksun autosta. Jätin auton levikkeelle ja läksin kävelemään vanhaa ajouraa pitkin viimesyksyiselle nuotiopaikalle, jos vaikka tekisin ensimmäiset tervastulet tälle syksylle ainaisten kuusen havujen ja risujen sijasta.
Juksu seuraili minua nuotionpohjalle asti, mutta kun huomasi aikeeni, lähti työmaalleen.

Olin saanut nuotion syttymään.
Kaksikymmentä kaksi minuttia ja ensimmäinen haukahdus - puoliminuttia lisää ja ajo alkoi railakkaasti, se kierteli kuuloetäisyydellä, kuuntelin ajoa. Reilun puolentunnin kuluttua jänis tuli kivirakalle - niinkuin aina ennenkin - varmaan halusi kokeilla, pysyykö koira perässä.
Olin asennoitunut aamulla ottamaan saaliin heti, kun se on hollilla - niin teinkin - pam ja ... Juksu vajaa kolme minuttia jäljessä, eikä juuri 10 -15 sekunttia pitempiä katkoja.
Juksu käväisi nuuskaisemassa jänistä ja jatkoi matkaansa, suolistin jäniksen ja paistoin makkarat. Seurailin tutkalla koiran liikkeitä - näkyi menevän tien toiselle puolen. Neljätoista minuttia ja uusi ajo. Nautiskelin "aamupalan" loppuun, nuotio oli hiipunut hiillokseksi - ajo jatkui poispäin.
Jätin nuotiopaikan ja siirryin ajon suuntaan, olin ehtinyt kävellä tielle ja sitä pitkin kilometrin, kun jänis tuli kylkimyyryä mutkassa vastaan, pysähtyi, kääntyi metsäänpäin ja jai istumaan heinien sekaan tien reunaan. Matkaa oli 40-45 metriä - pam ja toinen jänis noin puolen tunnin ajosta. Lopetin jäniksen ja suolestin sen. Nyt kelpasi jo herkkupalat ja teurasjätteet.
Jätin Juksun syömään teurasjätteitä otin jäniksen ja kävelin autolle.
Ajoin auton äskeiselle "kaatopaikalle". Juksu oli hävinnyt hakemaan kolmatta jänistä. Siitä tulikin pitkä haku Juksu sai perslähdön viittä vaille yksitoista. Sekin oli aikainen jänis, lenkit olivat niin pitkiä, että osa jäi kuulematta Belttoreillakin - saattoi siinä olla hukkiakin mukana, mutta aina jänis tuli siihen, mistä läksikin.Kävelin lähemmäs ajoa ja vain kuuntelin, on se mukavaa kuultavaa, kun ajo kulkee pitempiä jaksoja sujuvana ja etenee. Vartin yli yksi jänis tuli kaivetulle kanavalle, jonka pohjalla kulki 30 metriä ja katosi metsään. Olisin saanut hyvän kuvan, mutta hoksasin sen vasta jälkeenpäin. Ootin Juksun - tuli neljä minuttia jäljessä harvakseltaan haukkuen - kytkin koiran ja käveltiin autolle.
Kolme aikaista jänistä ajossa

Päivän loppusaldo, syksyn ensimmäiset jänikset.