Tänään 16.10. vasta klo 11.00 jälkeen metsään. Roo irti klo 11.30, käveltiin hiukan metsän puolelle - vanhan matalan taimiston ja hakkaamattoman metsän rajaan. Jäin kannolle seisomaan kun Roo hävisi näkösältä. Puoleen tuntiin ei koiraa näkynyt, yhteydenotto ja toinen puolituntinen, haku paranee koko ajan.
Koira otti yhteyttä ja kävelin taimiston reunaa parisataa metriä, melkein toiselle laidalle ja jäin siellä kannolle seisomaan. Roo käväisi minun luona ja kehoituksesta (etsi, etsi) jatkoi matkaa. Olisko mennyt kymmenkunta minuttia kun ajo alkoi, ensin kaksi haukahdusta, sitten haukkusarja, hetki hiljaa ja ajo rupesi sitten etenemään. Kaksikymmentä minuttia sujuvaa ajoa, vartti haparointia erillaisilla äänillä ja joikumisilla, sitten taas sujuvaa ajoa, joka eteni pikkukiemuroin lähes kuulumattomiin.
Kaukaa kuului vielä muutamia haukahduksia... kävelin toista kilsaa koiraa vastaan ja huutelin nimeltä. Puoli neljän maissa palasi omia jälkiään... olin tutkalla huomannut saman asian ja olin heinikkoisella tiellä vastassa.
Käveltiin takaisin autollepäin, Roo kierteli muutaman minutin rinkiä ympärillä - näin syrjäsilmällä jonkin liikahtavan yhden tyvestä vinon puun juurella, pysähdyin, olin varma että siinä on jänis lymössä. Matkaa vajaa 15 metriä.
Ootin Roon, otin pannasta ja talutin puuta kohti, kännykkä oli valmiina toisessa kädessä. Kolmen metrin päässä koira pysähtyi ja tempaisi itsensä irti ja jänis läksi, painoin samalla kännykänlaukaisijaa ja kuva tuli otetuksi maata kohti - lähtö jäi kuvaamatta, toista kuvaa en ehtinyt ottaa - tilanne oli ohi
Sitä ajoa kesti parilla 3-4 minutin katkolla klo 16.33-17. 28.
Koira ulahteli sillai, että luulin sen olevan eksyksissä ja lähdin vastaan. Yhden ojanpenkan takana jänis oli tulossa kohti samaa eläintenpolkua, jota itsekin kuljin. Tilanne tuli niin nopeasti, ettei ollut mitään mahdollisuutta ampua - ei refleksinopeus enää riitä.
Huusin koiraa ja se tuli kolmen neljän minutin päästä jälkeä myöten ääneti. Olis jatkanut, mutta kutsuin sitä koko autollekävelymatkan - koulutusta tämäkin.
Päivän anti; kaksi noin tunnin mittaista lähes yhtäjaksoista ajoa puolivuotiselta koiralta
Toinen havainto, Roo ei turhaan hösellä, vaan kulkee jäljen päällä, ottaa aina yhden syrjä askeleen tarkitaen jäljen ja palaa jäljelle. Näyttäis aivot ja vauhti olevan melko hyvässä balanssissa. Jos näin jatkuu, tulee pitkien ajojen koira.