Tiistai 30.9.Iitan kanssa metsälle. Ajoin samaan paikkaan mihin pisimmillän Juksun perässä viime lauantaina kävelin.
Aamulla piti tuulilasi raaputtaa puhtaaksi ja maa oli melko kohmeessa, olisko ollut +/- 0 astetta. Tienpinta näytti mustalta jäältä.
Iita hakemaan vartin yli kahdeksan, sai ylös 8.53. Sitä ajoa kesti ilman hukkia 65 minuttia, muutamia lähes hukan mittaisia katkoja oli, sitten meni hukkaan, melkein aloituspaikkaan.
Koira kävi nuotiolla ja jatkoi takaisin selvittämään hukkaa. Kuurat oli sulanut ja tuuli kuivattanut metsän.
Sai uudelleen ajon 12.05, se oli tosi perslähtö, ääntä tuli, niinkuin Iita sitä parhaillaan antaa, moniäänisesti ja tiheästi ja kuuluvasti. Ajo eteni sivusuunnassa varmaan pari kilsaa, luulin ensin, että on hirvi, meni niin suoraan. Sitten tuli katko ja suunta vaihtui, haukkukin hiukan harveni, mutta erinomaista se oli sittenkin.
13.13 tuli 15 minutin hukka. Iita keräili harvalla haukulla noin puolikilsaa, sitten muuttui pienellä alueella haukkusarjoiksi, minä passasin hirvenpolkujen ruisteyksessä, oli jänkäheinikkoa ja katajapuskaa, menin siitä läpi, kun tuntui, että pyörii vain paikallaan. Ajo siirtyi sitten muutaman sata metriä ja minä perässä, tulin pitkälle ojalle ja jäin siihen. Oottelin aikani, kun ajo tuli takaisin, otin kameran - olin varma, että tulee hirvi - ojanpenkan takana vilahti ja penkkaa pitkin tuli iso jänis
Olin niin hölmönä, etten tajunnut ottaa kuvaa ja survoin kameran taskuun ampumatilanne oli ohi - ammuin kuitenkin propsin paksuiseen kuusikkoon, mutta jänis jatkoi matkaansa. Iita sai uuden vaihteen päälle ja ajo muuttui taas tosi kiivaaksi - kymmenen minuttia sitä kesti ja sitten tuli loppuhukka. Menin viimeisille haukuille varmistamaan, ettei jänis ollut kuollut sinne, ei löytynyt, Iita haki normaalisti hukkaa.
Kello oli 15.20 huusin Iitan luokse, kytkin koiran ja käveltiin autolle.
Oli aivan erillainen päivä kuin eilen, Iitan haukkuherkkyys on ihanne, antaa ääntä silloin, kun varmasti tietää, että siitä on jänis mennyt, vaikka keli oli kuiva, ei kenkä heinikossa kastunut.
Seitsemestä ja puolesta tunnista noin kolme tuntia hakua/hukkaa loput erittäin hyvää ajoa keliolosuhteet huomioiden.
Tämän päivän nuotio, tuuli jonkinverran.
Elävä muurahaispesä, muurahaiset melko hidasliikkeisiä.
Polkujen risteys...