Päivitysten välillä oon käynyt Hertan kanssa muutaman kerran näissä lähimaastoissa, taitavat olla tyhjiä, kun hakee 8 tuntia tyhjää pahimmillaan.
Kurkilammen Kartun kanssa oon käynyt parissa maastossa, joissa on ollut jäniksenjälkiä, kävellyt hiljakseen 2,5-3,5 kilsaa, oottanu aina kun koira on lähtenyt jotain jälkeä seuraamaan. Vielä ei oo ääninäytettä tullut, ei olla satuttu selvästi tuoreisiin jälkiin. Oon miettinyt Hertan kaveriksi laittaa, mutta ...
Tänään Hertan kanssa samoissa maisemissa, missä eilen ajatettiin Mortilla kuusi tuntia. Menin vajaan kilsan kauemmaksi ja laskin koiran kuumottavalle jäljelle klo 9.05 ...
Haki 1,5 h ja sitten ajo,joka kesti reilun puolitoistatuntia. Sitten tuli hukka tien ylitykseen ja paluuperään... Hertta ei välitä minun ohjailuista, vaan lähtee itse hakemaan hukkaa oman päänsä mukaan, niin nytkin - väärälle (ajetulle) puolen tietä. Näin jäniksen - 116 m - kun meni tien yli paluuperän jälkeen. Hertta kyllä kävi tienpenkassa katsomassa jälkeä, mutta ei mennyt pari metriä leveän jyrkkärinteisen ojan yli, vaan palasi kiertämään tulolenkkiä vastapäivään. No eihän se sieltä löytynyt...
Puoli kahden aikaan otti ylös toisen ajettavan ja ajeli sitä melkein samoja jälkiä taas puolitoista tuntia - näin jäniksen kolmesti - kaakana. Sitten ajoalue alkoi olla niin tiheään kuljettu, että hukka tuli. Tie jolla passailin oli ummessa, joku hirvimiesten auto oli ajanut siitä reilu viikko sitten, en lähtenyt yksin kokeilemaan pitkällekö olis portterilla päässyt, siispä kävelin puoliumpihangessa olevaa tietä kilsan verran, olin aina väärässä paikassa, tai sit minulla olis pitäny olla gamopuku päällä, jänis hyppäsi aina yli sadan metrin päästä tieltä pois. Hertta tuli siihen 4-8 minuttia perässä, ei antanut ääntä - näkyy haukkukynnys olevan 3-4- minuttia. Hertta on kyllä sinnikko ajamaan ja hakemaan. Hakee jokaisen kuusenjuuren, siksi sillä menee aikaa ylössaantiin, mutta ajossa ei tuu hukkia ennenkun jälkiä on niin paljon, että niitä on mahdoton seurata.
Tään päivän haku ja ajo oli sellaisessa kuusikossa, jossa alaoksat tekee "teltan", siinä nuhraantuu aikaa.
Minun pitää jotenkin opettaa Herttaa luoksetuloon, ei antanu kiinni 10 metristä, meni siitä vielä kolme tuntia, ennenku tuli ajettuja jälkiä autolle. Koira kiinni klo 19.34.
Olen iloinen, että antaa reilusti ääntä ajossa (vuosi sitten kulki mykkänä). Tänään oli hankala keli siinä mielessä, että satoi pakkaslunta noin 4 cm päivän aikana. No saattaa siita (Hertasta) ajuri tulla, nyt haut ovat olleet jo kohtuullisia. Ajot olis riitäny ykköseen aiemminkin.
Se mikä koirassa on kehumisen arvoista, on, että kelit ei oo vaikuttaneet koiran työskentelyyn mitenkään. Käpälät kestää, samoin ranteissa ei oo kulumisen merkkejä ollenkaan (sen on tarkastanut tuleva mestarikasvattajakin
)