Loukonpuron kasvatit kausi 11-

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Loka 10, 2011 10:48 pm

Pennut 07.2011

Kuva



Mulle palautu yksi myyty pentu muutaman päivän jälkeen, oli murissut metsässä mukana olleelle pikkupojalle (4v). Olin sen pennun kanssa tänään koko päivän metsässä (11.00 - 18.45) Ensimmäiset kolme tuntia jaksoi itse haeskella(läksi heti alussa emän mukaan), sit kävelin luo ja vähän seurusteltiin, sit käveli minun mukana jonkinaikaa, sit emän(Iitan) ajo meni niin läheltä, niin meni mukaan. Kesti mukana vajaan puolituntia sit jäi. Seurasin Iitan ajoa ja yritin passata, ammuin kerran noin 70 m kun ylitti tien, ei jäänyt, tuskin osuikaan, ainakin ajo jatkui entisellään, siirtyi vaan noin kilometrin. Jätin pennun seikkailemaan ja menin ajon perässä, ei tullut ampumahollille... kuuden jälkeen sain Iitan kiinni yhdeltä isolta soramontulta - 2,5 km autolle ja pentu ties missä. Kävelin mettiä pitkin 1,5 km ja tulin tielle, jonka varressa auto oli. Pentu oli mennyt siihen paikkaan, jossa lähti emänsä matkaan. Huusin ja puhalsin torveen ja tulihan se sieltä. Olin kotona noin seitsemältä. Kävelyä tuli reilu 10 km. enkä saanut jänistä. No ei sitä aina, eilen ammuttiin Rollelle yksi ja toiselle pennulle yksi :-D
Antille: Mieli tekis tulla Kannukseen ja paistella makkaroita Papan kanssa :-). Katotaan nyt, kun saan noita pentuja menemään , josko sit olis mahollista.
Saathan sie Jukun sinne treenattavaksi, jos haluat. Hakee 30 min - 2.5 h ja ajaa vaikka 15 h. ainoa miinus on ääni. kuuluvuus 2-3, loput numerot ajosta riippuen 3 ->. Lumella ääni parempi. en oikein tiijä, mitä tekis Jukun kanssa :(
Nyt olis kyselty (ja tulee katsomaan ) kolmea urosta. Jos menee, jäljellä, vaan itselle jäävät. Vili olis Antti sinun uros, on niin tervepäinen, kun suomenajokoira vaan voi olla. Vilkas, eloisa, utelias ja rohkea. ei oo sertin koira, mut saa varmaan erin.
Kovaluontoisin koko pahnueesta. Haluatko vaihtaa :lol: samanlainen, kuin tuo logokuvan Pirta :-)
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ti Loka 11, 2011 7:22 pm

Tänään kaksi pentua metsässä. Käveltiin yhdeksästä puoli yhteentoista asti melko kosteaa jänkää ja noustiin siitä kovalle maalle. Yhden vanhan aukon reunaan tein tulet ja paistoin syksyn ensimmäiset makkarat. Pennut läksi heti näkösältä metsän siimekseen. Istuskelin noin tunnin ja sinä aikana pennut kävi kolme kertaa minun näkösällä, ei ne kovin kaukaka olleet, mut tutkimassa kuitenkin.
Läksin siitä sit pikkuhiljaa kävelemään 30 - 40 vuotta vanhaan taimistoon ja niinhän sieltä yhden kuusen ja vanhan kannon kupeesta jussi porhalsi pakoon. Pennut ei sitä nähneet, olivat kolmenkymmenen metrin päässä minusta. Pysähdyin ja pennut tuli tutkimaan jälkeä. Toinen pentu meni jälkitarkasti ainakin 100 metriä ja palasi takaisin lymöpaikkaan ja läksi uudellen, toinen seurasi mukana. Näin tekivät ainakin viisi kertaa. eivät kuitenkaan keksineet, mihin suuntaan jussi sieltä oli kääntynyt.
Jatkettiin kävelyä ja pennut hävisi korkeaan kuloheinikkoon ja kohta sieltä juoksi lampaankokoinen ja lähes valkea jänis. Pennut seurasi perässä, mutta sama toistui. Eivät saaneet näkölähtöä, niin ääntä ei tullut. Sama pentu kuin ekajänikselläkin kulki keulilla. nyt mentiin lähes kaksisataa metriä ja siihen tuli "hukka", ei nytkään keksineet, mihinsuuntaan jänis oli siitä mennyt. Autolle kävellessä ajoivat lentoon yhden koppelon ja yhden ukkometson, ei vieläkään ääntä... Huomenna eri pennut.

Ruoka maittaa 5,5 tunnin kävelyn jälkeen :-)
Kuva

Kuva


[
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ti Loka 11, 2011 7:30 pm

Loukonpuron Pimusta kuulunut senverran, tää viesti tuli 12.9.
että : "Pimu toimii mahtavan hyvin. Kesä meni vapaana ollen ja myyriä kaivellen. Koira pysyy hyvin kotona, ei ole mennyt kylälle. 5 kaatoa tälle syksylle."
Tänään: "Ensi viikolla pupu juoksee. Pimulle kaatoja 12, lisäksi yksi kettu."
...että tämmöistä kuuluu...
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Antti » Ti Loka 11, 2011 10:43 pm

Taijanpa passata vaihtamisen, olen tyytyväinen Ehtoon! :lol: Hyväluonteinen ja ystävällinen penikka, jonka taidot nähdään sitten kun muutama jussi on lähtenyt nokan edestä hyppyyn. :lol: Tänään muuten taas kävästiin aamusella kävelemässä metsiköitä vilskareiden toivossa. Erään ojikon laitamilla ja saroilla oli mielenkiintoisia hajuja, mutta hajujenjättäjä jäi minun, pappan ja Ehton kovasta hakemisesta huolimatta löytymättä. :lol:

Toivotaan, että niiden jäljellä olevien kauppaaminen onnistuu, niin saat kääntä Passatin noukan etelää kohti. Päiväsajat voidaan jahtailla koirien kanssa ja illat höpötellä Ruska- pullon äärellä. :lol: Ota Juku mukaan ja tehkää näyttöjen mukaan määräaikainen sopimus koiran haltijuudesta papan kanssa, omat tarhani on täynnä koirista, vaikka sujuva-ajoinen koira (etenkin uros) herättää aina kiinnostusta. :wink:

Mukava kuulla, että Pimuun ollaan tyytyväisiä. Kokeisiin tuskin ovat menossa? :)
Nyt on syksy!
Antti
 
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ke Loka 12, 2011 8:46 pm

Tänään taas parin pennun kanssa samassa maastossa, jossa kävin Antin ja papan kanssa kuuntelemassa Rehtiä :D Kävelin vaan pentujen kanssa saman lenkin, jonka silloin Rehti ajoi. Yöllä oli tullut ensimmäiset lumet ja metsä oli märkä sulavasta lumesta.
Käveltiin kuitenkin reilu neljä tuntia pentujen kanssa ja puolivälissä tein tulet... pitää pitää erämiestaitoja yllä märistä risuista huolimatta.
Kuva


Pennut hävisi heti näkösältä, kun aloin tulia tekemään. vajaan tunnin päästä kävivät ekakertaa nuuskimassa savun hajuja. sit soittelin torvella pois, että jatketaan matkaa :-)
Tehtiin varmaan puolitoista kilsaa pidempi lenkki, kuin eilisten pentujen kanssa, ei vaan jussia löytynyt :-(
Yhteydenpito ja sosiaalinen puoli alkaa olla kunnossa... kun vielä kuulis äänen (toiselta oon jo kuullut).
Tämmöisellä kalustolla tänään :-)
Kuva


Oikeanpuoleisen lupasin yhdelle vanhemmalle papalle mielestäni edullisesti, saa nähdä miellyttääkö koira.
Tässä kuvassa vasemmanpuoleinen

Kuva
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » To Loka 13, 2011 7:04 pm

Tänään "omien" pentujen kanssa samassa paikkaa, kun pari edellistäkin kertaa. Hyvin merkkailivat syönnökset, ei kuitenkaan kahdelta ensimmäiseltä ajoa syntynyt. Sitten se "pakollinen" nuotio :-)
Kuva


Tämmöinen oli "kalusto" tänään.
Kuvavanska.asuscomm

Kun sain nuotion palamaan, pennut läksi omille teilleen. Reilun tunnin aikana kävivät pari tertaa nuuskimassa nuotion savua. Arvelin niiden löytävän jäniksen jonkin kuusentaimen tuuheiden alaoksien alta, ei löytynyt.
Kuva

Kun makkara oli syöty ja kahvit juotu, kuului jommankumman ääni, joka eteni pikkuhiljaa... keräsin pikku oksanpalat keskelle nuotiota palamaan, otin repun ja läksin kävelemään ääntä kohti. Se loppui parin minutin päästä ja jatkui selvästi kauempana. Menin lähemmäksi ja toinen pentu "selasi" ilmeisesti lymöpaikan ja ekasuoran jälkeä ja toinen oli parinsadan metrin päässä hukalla. Seisoskelin siinä puolisen tuntia, ei ajo kuitenkaan jatkunut.
Kutsuin pennut luo ja läksin kävelemään autolle... uros seurasi, mut narttu palasi hukkapaikalle. Kävin sen kiinni ja talutin toista kilometriä autolle. Urospentu seurasi mukana kytkemättä.
Sitten vaan soppakupit molemmille ja kotiin. Aurinkoinen päivä, ääntä tuli alle 10 min... siitä se lähtee. Narttua ei tarvitse enää viedä toisen pennun kanssa, ei välitä enää kaverista, touhuaa yksin.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Pe Loka 14, 2011 7:31 pm

Niin ne pennut vaan kehittyy. Loukonpuron Kerttu Kinahmosta antanut tänään komian ääninäytteen ja alle 5 kk :lol:
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja pia.k » Ti Loka 18, 2011 7:33 pm

Hei Kerrompa Roon kuulumisia .Roo on ollut metsässä jo 26 päivää.Lomani pidin ja muitakin vapaa päiviä että voimme harrastaa :D kilometrejä Roolle on tullut jo yli 600km ja roppa on kuin maratooni juoksialla jäntevä ,eikä ole ylimäärästä rasvaa.Intoa on ja vauhtia nyt jo liikaakin välillä.Jäniksiä on päästy ampumaan Roolle 6 kpl ja useita on jäänyt ampumatta.Kahta kertaa lukuun ottamatta on jänis löytynyt ajettavaksi.Minulla on ollut ilo käyttää Roota ja meidän yhteistyö sujuukin mallikaasti ,välillä olen joutunut ottamaan ajolta pois, kun vaarallisella tiellä ollut .kutsusta tulee kun on näköyhteydessä.Paras päivä oli kun sain tunnin ajoon ammuttua jäniksen ja heti kohta uusi ajo ja sitä kestikin sitten melkein yhtäsoittoa 4,5 tuntia kunnes tuli hukka.Roo ei olisi halunnut vielä lopettaa vaan minä halusin :D Minulla kun on vielä vihreävyö metsästyksestä on sitä alottelian tuuria, kun sain ammuttua ketun ilman koiraa ja ajoa.Hyvin on alkanut tämä kausi ja tästähän se vaan paranee kun tulee lunta..Terveisin Pia ja Roo
pia.k
 
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:11 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ti Loka 18, 2011 8:10 pm

Mukavastihan Roon ja Pian kausi on alkanut :-) Osaatko/haluatko kertoa tarkemmin Roosta. Minua kiinnostais nuo herkkyydet :lol: Antaako Roo hakupuolella ääntä, ennenkuin jänis on liikkeellä ? Onko jälkitarkka, vai ilmavainuinen, mie muistelen, että oli molempia. lumelta jälkitarkka. Millainen haukku (ääni) Roolla nyt on kun on "miehistynyt"? Onko tiheä, ootko laskenut sujuvassa ajossa montako kertaa haukkuu?
Mites teillä Kiimingissä on jäniksiä, vai pitääkö mennä kauemmas ajattaa?täällä niitä olis :D
Hyvää syksynjatkoa molemmille, meinaatko viedä Roon kokeisiin? Mie voin lähteä toiseksi tuomariksi, jos kokeilet täälläpäin. :wink:
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja pia.k » Ti Loka 18, 2011 8:43 pm

Yritän kertoa :D Roo menee innokaasti metsään ja kyllä se on ajo ollut kun on äänen päästänyt .Eka haukku ja sitten lähtee.Jälellä tulee ,mutta tarvittaessa osaa ottaa myös ilmasta vainun.Roolla on vielä ehkäpä huonohko ääni ,mutta kun oli neljä tuntia ajanut anto tosi tiheään ja kilkattamalla ääntä,En ole laskenut haukkutiheyttä,en kyllä osakkaan .Gps on näyttänyt haukku lukuja mutta en lähde sanomaan mikä on ollut, kun en ole niin sillain katsonut.Olhava II:ssä on meillä nyt metsästys maja ja siellä sitä on tullut oltua ja Jäniksiä on löytynyt ihan kiitettävästi.Eräs kateelinen sano ,että jättäkää niitä jäniksiä ensivuodeksikin :D kiimingissä ei vieläkään ole jäniksiä.En osaa sanoa onko Roo vielä ajokoe koira ,kun minulla ei ole kokemusta Suomenajokoirista kuin Roosta .Dreevereillä kun on eri säännöt ajokokeissa ja ajat .
pia.k
 
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:11 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » To Loka 20, 2011 8:00 pm

kiimingissä ei vieläkään ole jäniksiä.En osaa sanoa onko Roo vielä ajokoe koira ,kun minulla ei ole kokemusta Suomenajokoirista kuin Roosta .

Ilmoita Roo vaikka tähän kokeeseen. Hommaan maan ja toisenkin tuomarin, minä voin olla toinen :)
http://www.lapinajokoirayhdistys.fi/koe ... asp?id=826
Itse arvelin kokeilla Jukun ajotaitoa tässä kokeessa :wink:
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » To Loka 20, 2011 8:12 pm

Tänään Jukun ja Kostin kanssa metsällä. Ilma vielä lämpimän puolella, Nätti aurinkoinen syksyinen päivä. Oon käyttänyt Iitaa ja Rollea samassa maastossa tällä viikolla. Iitalle ja Rollelle vaan sattui sateiset ja tuuliset päivät:-(
Juku haki 6 minuttia, pentu läksi mukaan, mutta kun ajo alkoi tuli pois. Ensimmäisen tunnin lopulla pääsin ampumaan jänistä. mutta kun oli tupuralähtö, vauhti oli kova - koiran ja jäniksen väli noin 30 m - ja kuusenoksat vaan pölähti, matkaa minuun oli vajaa 10 m. Yritin sitä kuuluisaa pääosumaa, ettei mene lihat pilalle niin lyhyeltä matkalta. Varmaan taas nuo repun viilekkeet haittaa, tähänasti oon ampunut aina ilman reppua selässäja tulosta on jonkinverran tullut. Nyt jouduin kävelemään melko kauas autolta (1,5 km), niin halusin eväät mukaan :lol: Tuli kyllä käveltyä taas riittävästi tälle päivälle - lähemmäs kymmenen kilsaa. Ajo käväisi kerran auton lähellä, jätin pennun autoon, oli jo "ajellut" melkein neljä tuntia. Ajoi senverran, että ääni kuului, sotki vaan ajon korkeaan heinikkoon ja tiheään vesaikkotaimikkoon.
Juku lopetti ajon vasta 18.45 ja sit kun sain kytkettyä koiran oli autolle vielä reilun kilometrin kävely - melko pimeässä risukkoisessa metsässä, onneksi oli MacLite taskussa :wink:
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Loka 24, 2011 6:25 pm

Tänään Vonkan ja Kostin kanssa metsällä. Täytyy sanoa, että ei pivääkään, ettei pätkää :lol: Sää oli sumuinen ja kostea. Olin samassa paikkaa, jossa toissapäivänä Rolle otti ajon ja ajeli sitä kuulumattomiin -> pannasta loppu patterit -> hain koiran eilen puolenpäivän jälkeen Juntin Koirahoitolasta. Kaksi jänistä näin tänään, pennut antoi ääntä "lähtösuoralla" molemmilla kerroilla, ajo ei kuitenkaan jatkunut, kun eivät saaneet näkölähtöä, niinkuin lauantaina mukana ollut Aksu.
Pennut touhusivat nelisen tuntia kaikkiaan ja minusta ikäisekseen hakivat hyvin, noin 200 - 500 metrin rinkiä ja merkkasivat tuoreet syönnökset.
Eiköhan ne kohta "oikeesti" syty :wink:
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja pia.k » Ma Loka 24, 2011 7:47 pm

:D Ilmoita Roo vaikka tähän kokeeseen. Hommaan maan ja toisenkin tuomarin, minä voin olla toinen
http://www.lapinajokoirayhdistys.fi/koe ... asp?id=826
Itse arvelin kokeilla Jukun ajotaitoa tässä kokeessa

Kiitos tarjouksesta mutta este tuli :( ,se tyypillinen muistihäiriö monen koiran omistajalle "Roon rokotus vanhentunut" Käyn kohta rokottamassa !
Sunnuntaina oli jänis rikas päivä taas . :D Lyhyt haku 15min ja 60min ajo,37min hukka ja 20 minutin ajo Lopuksi jänis nurin .Toinen haku puoleltapäivin tunninhaulle sai vielä jäniksen ylos ajo tunnin katkonaisesti tuli hukka .jätettiin ensiviikon lopuksi harjotus jänikseksi. mistä saisin ajokoira arvostelulappuja voisin harjotella ajominuttien ja haukun laskemista .Laitan jos osaan kuvan Roosta otettu Sunnuntaina koiralla takana 42km ulkoilua :D
Liitteet
otokset 042 – Kopio.JPG
otokset 042 – Kopio.JPG (59.04 KiB) Katsottu 7772 kertaa
pia.k
 
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:11 pm

Re: Loukonpuron kasvatit kausi 11-12

ViestiKirjoittaja Kalevi » Ma Loka 24, 2011 10:44 pm

... mistä saisin ajokoira arvostelulappuja voisin harjotella ajominuttien ja haukun laskemista...


Roohan kuullostaa olevan kilpailukunnossa :-)
Laita osoite vaikka yv:nä, lähetän postia.
Kalevi
Administrator
 
Viestit: 2345
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 11:26 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Ryhmä 6 Ajavat ja jäljestävät koirat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa

cron